

Dainavimo pamokos pas Cheryl Porter
Susitikti su Cheryl Porter svajojau jau labai senai. Daugumai ji žinoma iš linksmų ir nuotaikingų dainavimo pratimų socialiniuose tinkluose. Tačiau žaismingi pratimai ne taip legvai įveikiami, kaip gali pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Pačiai teko išbandyti Cheryl Porter dainavimo kursą pradedantiesiems ir suprasti, jog socialiniuose tinkluose rodoma medžiaga yra tik ledkalnio viršūnė dainavimo mokymosi prasme.
Iš esmės, tai sporto salės ir treniruočių kompleksas balsui. Ir nors medžiaga skirta įvairaus lygio dainininkams pati vokalo mentorė pabrėžia, jog dainavimo pratimų siekiamybė – profesionalus atlikimas. Mano mokiniai pamokose taip pat išbando Cheryl Porter vokalo metodą ir įvardiją tą patį, kad iš tiesų jaučiasi vokalinis svoris.
Galimybė, pamatyti garsiąją vokalo guru ir išbandyti jos vokalo metodą gyvai, nukrito tarsi iš giedro dangaus. Apie Cheryl Porter seminarą Berlyne sužinojau visiškai atsitiktinai, pamatydamą vienintelę story jos instragaram profilyje. Negalėjau patikėti, kad tai tiesa, juk ji atvyksta į Europą! Nedvejodama įsigijau paketą vokalo mokytojams ir iki paskutinės akimirkos nerimavau.
Maniau, kad atvyksiu į tą vietą ir pamatysiu ją mažiausiai per kompiuterio ekraną. Arba, kad pati nerasiu kur atvykti ar tiesiog pavėluosiu į jos užsiėmimą. Na žinot, tas lietuviškas nepasitikėjimas viskuo. Šios svajonės išsipildymas man atrodė toks nepasiekiamas, kad tik tada, kai pamačiau ją einančią su mikrofonu į salę supratau, kad tai vyksta ir visa apsipyliau ašaromis…
Pirmieji mokymosi žingsniai

Pažintis su garsiąja Cheryl Porter žinoma prasidėjo nuo prasidainavimo. Ji atliko sudėtingus vokalinius triukus, o mes sekėme iš paskos atkartodami. Nuo pirmų dainavimo sekundžių pasijuto prieš tai minėtas vokalinis svoris. O tai buvo tikras iššūkis ne tik dainavimo naujokams, bet ir profesionalams. Visas dvi seminaro dienas intensyviai bėgome ir šokome dainuodami.
Vokalo mentorės empatija ir gebėjimas suprasti kaip jaučiasi dainininkas virkdė seminaro dalyvius po kiekvienos jos kalbos. Taip dar labiau sustiprėjo suvokimas kiek pastangų ir jėgų reikalauja dainininko duona. Toliau gilinomės į savo pačių atlikėjų psichologiją, auginome savivertę ir pasitikėjimą savimi. Dvi dienos buvo tokios pilnos ir intensyvios veiklų, kad atrodė, jog iš tiesų mokėmės 2 savaites.
Kai turi vieną žmogų, kuris tiki tavo balsu

Vis dėlto ne veltui Cheryl Porter yra pirmoji pasaulyje vokalo mentorė. Ji pati kaip dainininkė ir atlikėja praėjo sudėtingą dainavimo kelią, o dabar kitiems grąžina dainavimo sparnus. Vaikystėje kaip pati minėjo, ji dainavo vidutiniškai ir niekas, net mama į ją kaip dainuojančią rimtai nežiūrėjo. Kol vieną dieną jos mokyklos mokytoja pakvietė ją į mokyklos chorą ir davė pirmąją solo partiją.
Nuo to momento mergaitė patikėjo savo balsu ir išdrįso siekti savo svajonių. Būtent dėl to Cheryl tapo tuo, kuo dabar yra, dėka vienintelės mokytojos, kuri suprato ir tikėjo jog Cheryl turi balsą ir gali dainuoti. Tai tik įrodo, kaip svarbu dainuojančiam turėti nors ir vieno žmogaus palaikymą. Tuo palaikymu ir įkvėpimu dainuoti Cheryl Porter dalinasi su visu pasauliu.
Žinių patikrinimas Berlyne

Cheryl taip pat yra puikus pavyzdys to, kaip galima pereiti iš vieno vokalinio atlikimo į kitą, arba manipuliuoti dainavimo stiliais. Ji pati įgijusi klasikinio dainavimo išsilavinimą puikiai susidoroja su šiuolaikinės muzikos atlikimu ir ypatybėmis. Savo ausimis girdėjau kaip vokaliai lengvai ji perėjo iš operinio į šiuolaikinį vokalą.
Mano dainavimo istorija turi panašių sąsajų. Labai gerai žinau, ką reiškia mokytis klasikinio dainavimo, o paskui džiazo arba pop atlikimo. Tai išties sudėtinga ir užtrunka laiko. Tuo metu keičiasi ne tik dainavimo įpročiai, bet ir suvokimas apie balsą iš esmės. Atsiranda įvairiausių vokalinių problemų, kurias tenka pačiam spręsti ir ieškoti tinkamo priėjimo. “O juk norėdami padėti balso mokiniams, pirmiausia turim išspręsti savo vokalines problemas!”
Ir čia aš absoliučiai pritariu vokalo mentorei. Taip, greičiausiai mes kaip atlikėjai užtrukome ilgiau persiorientuodami, tačiau turėjome pakankamai motyvacijos ir kantrybės kapstytis tuose balso kloduose ir radome trumpesnius kelius toms problemoms spręsti. Sėkmė tam, kuris sutiko mokytoją jau praėjusį tuos sunkiuosius vieškelius.
Balso lavinimas

O kalbant apie vieškelius ir nubrozdintus balsus tai balso įtampa ir jo nualinimas prasideda tada, kai netinkamai su juo elgiamės. O juk tinkamo dainavimo tikslas – išlaikyti balsą sveiką ir kiek įmanoma tokio paties skambesio kol jis gyvas. Todėl vokalinių technikų pasirinkimas ir pritaikymas savo balsui yra tiesus kelias į vokalinę laisvę. Tą pabrėžia ir Cheryl, tokį pat principą taikau ir savo pamokose.
Parenku individualiai to žmogaus balsui ar vokalinei problemai spręsti skirtą vokalinį pratimą. Na, o kalbant apie įtampas vienintelė leistina įtampa dainavimo metu yra pilvo apačioje. Kai jaučiame nors menkiausią skausmą ar įtampą pilvo raumenyse dainavimo metu, tai reiškia, kad jie tinkamai įdarbinti.
Todėl ir čia noriu užbėgti įvykiams už akių perspėdama! Jeigu atliekant intensyvius dainavimo pratimus savarankiškai jaučiatės nepatogiai, gerklė užsiveržia, balsas greičiau pavargsta arba užkimsta, tuomet dėl tinkamo atlikimo vertėtų pasikonsultuoti su balso specialistu arba kreiptis tiesiogiai į pratimų autorių.
Šiuolaikinis dainavimas

Trečioji gana svarbi tema ir mūsuose – šiuolaikinė muzika ir jos atlikimas. Dažnai susiduriu su požiūriu, kad populiarioji muzika nėra verta dėmesio, demonizuojama arba be reikalo nuvertinama. Žinoma dažnai tie komentarai pasigirsta iš akademinio lauko, nes neva populiariojoje muzikoje nėra ką mokytis ir viskas super paprasta.
Aha, o jei dainininkui ar muzikantui sunku susigaudyti paprastuose dalykuose, tai ką jau kalbėti apie sudėtingus? Šioje vietoje paliksiu atvirą klausimą ir kartu su Cheryl apginsiu šiuolaikinę muziką, nes jos teigimu: “Šiuolaikinė muzika yra kompleksiška, todėl jos mokytis yra lygiai tiek pat sunku kaip ir akademinės, o kartais tai reikalauja ir daugiau pastangų”.
Vokaliniai atradimai

Žinoma buvo ir naujų atradimų bei įžvalgų, kurie mane nustebino, pribloškė, privertė susimąstyti ir dar plačiau pažiūrėti į dainavimo meną. Kam teko girdėti būtent Cheryl Porter metodas išsiskiria tuo, jog dainavimo praktikoms ji naudoja ne tik įvairiausius vokalinius pratimus, bet ir bokso pirštines. Aktyviai laikant rankas apačioje, lyg boksuojant žemyn pajungiami dainavimui reikalingi raumenys. Be papildomų pastangų, galvojimo ar dėmesio sutelkimo rankos su pirštinėmis sukuria taip visiems dainininkams reikalingą oro atramą pilvo apačioje. Tai toji pati pilvo raumenų įtampą, kurią minėjau prieš tai.
Kitas naujas atradimas, stebuklingasis vibrato ir šio vokalinio efekto sukūrimas savo balsu. Pasirodo tai privalu atlikti kiekvienam populiarios muzikos atstovui, o prie viso to dar ir naudoti ne ištisai. Tai reiškia mokėti “įjungti” ir ‘išjungti” vibrato mygtuką, skirtingose frazėse skirtingu metu. O paslaptis ta, kad vibrato sukuriamas ne iš pilvo ertmės, o konkrečiai balsu.
Ir žinoma vyšnia ant torto, kad profesionalus dainininkas turėtų treniruotis mažiausiai 5 kartus per savaitę. Tai reiškia laikytis balso rutinos ir disciplinos leidžiančios ne tik prižiūrėti savo balsą, bet ir nuolat jį treniruoti. Vis dėlto dirbame su balso raumeniu ir kad išvengtume traumų, tam mums reikalingos balso treniruotės. Balso naujokams noriu pabrėžti, kad mokantis dainavimo pagrindų ar apskritai siekiant suvokti balso veikimo principus neskubėti užkrauti tokios apkrovos savo balsui.
Dainininko mentalitetas
Kaip jau rašiau pradžioje dainavimo stebuklas įvyksta tada, kai kažkas, net ir vienas žmogus tiki tavo balsu. Cheryl susirinkusiems seminaro dalyviams nuoširdžiai dėkojo, kad gali būti čia, kur dabar yra. Ir drąsiausias iš salės patvirtino, kad ji ir yra to verta, savo svajonių. Minia paklyko ploti ir verkti kartu su vokalo mentore. Tai yra taip jautru ir stipriai paliečia.
Kad ir kaip bebūtų, dainavimas nėra vien tik apie balsą, tikslių natų pataikymą, technikas ir tobulą atlikimą. Dainavimo mentalitetas prasideda nuo minčių apie save. Jeigu mintys ir vidinis suvokimas stiprios tada ir mes patys drąsūs veikti, dainuoti, parodyti savo balsą kitiems.
Tačiau, kad galėtumėte tvirtai laikyti ne tik fizinį, bet ir mentalinį raumenį reikia atpažinti savo stipriasias ir silpnasias asmenybės puses, baimes ir kliūtis. Įvertinti ką jau turiu ir kokių dainavimo tikslų toliau siekiu. Man labai įsiminė Cheryl kvietimas rasti kūno dalį, kuri mums patinka ir ja tiesiog pasidžiaugti.
Na pasirodo ir tai formuoja dainininko mentalitetą. Kuomet mylime ir gerbiame savo kūną ir taip pozicionuojame save kitiems, pirmiausia per savo mintis, tada per savo gestus, veiksmus ant scenos, net žvilgsnį ir tik tada per balsą, emocijas ir išraišką.
Aš esu daininkas

Ir vis dėlto labai svarbus momentas – gebėjimas pripažinti, kad esu dainininkas. Drąsa ir užtikrintumas pasakyti sau tai garsiai. Kaip dažnai iš tiesų tai kartojate ir patikite savo mintyse? Prisipažinsiu, anksčiau ir aš negalėjau sau pasakyti, kad esu dainininkė.
Tarsi vis nesijaučiau verta taip vadintis, vengiau mane taip apibūdinančių žodžių, abėjojau, kad dar nepasiekiau tinkamo lygio. Aš bijojau. Kaip Berlyne dalinosi Cheryl: “baimė sukuria įtampą balse. Kai protas švarus ir ramus, tada džiaugiesi tuo ką darai, džiaugiesi, kad dainuoji”.
Iš tiesų taip ir yra. Kai nustoji bijoti, abejoti savimi pradedi tikėti, kad gali ir padarysi. Tikėjimas yra raktas į šį kelią, o pagrindinė įveikiama kliūtis – baimė. Norint įgyti dainininko mentalitetą svarbu baimę pakeisti tvirtu tikėjimu ir pasitikėjimu savo jėgomis.
Juk visus leidimus vienaip ar kitaip jaustis, atrodyti ir apie save galvoti dažniausiai išrašome sau patys. O muzikoje, kaip ir bet kurioje kitoje srityje visada bus kur tobulėti ir augti. Galiausiai, kai visi dainavimo elementai sujungia į bendrą visumą tada ir prasideda tikrieji dainavimo stebuklai.